Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Mit állíthatna le Orbán Viktor
  2008-05-30 08:02:57, péntek
 
  Mit állíthatna le Orbán Viktor?

* Index - ugyelet@mail.index..hu

| 2008. május 29., csütörtök 16:25

Ha Orbán Viktor kijelentésének megfelelően minden állami nagyberuházás finanszírozását befagyasztják, egy 2010-es kormányváltás után több száz fejlesztés állhat le. Ha csak a közlekedési programok kapnak stoptáblát, akkor is leállhat a 4-es metró mellett a fővárosi körgyűrű szélesítése, a makói, a nyugat-dunántúli gyorsutak építése, de Budapesten kívül több vidéki város, köztük Debrecen villamosfejlesztési programja is. A Fidesz és Orbán azóta többször is árnyalta eredeti kijelentését, leginkább úgy, hogy csak a korrupciógyanús ügyleteket vizsgálnák felül, illetve állítanák le. Mi azért összeszedtük, amit lehetett, csak mintegy étlapként: ha valaki valamit valamikor le akar állítani, akkor innen nyugodtan szemezgethet.

,,Sokaknak sok minden fog fájni" - mondta Orbán Viktor néhány hete, amikor egy zárt szemináriumon arról beszélt, hogy kormányra kerülése esetén, 2010-ben le fogja állítani a költségvetést megbillentő nagy állami beruházásokat. Ezek között konkrétan említette a 4-es metró és az autópálya-építések kifizetéseinek befagyasztását.

Jelenleg egyetlen olyan nagy állami beruházás sem zajlik, amelyet kizárólag a költségvetésből finanszíroznának; ez a deficitlefaragási célok ismeretében nem meglepő. A jelentős fejlesztéseket két csoportra bonthatjuk, az egyik a magántőke bevonásával zajló, úgynevezett ppp-beruházások csoportja, míg a másik - nagyobb - szeletet a részben európai uniós forrásokból megvalósuló programok jelentik.

Ez azt jelenti, hogy ha egy kormányváltást követően az új kabinet le akarja állítani a fejlesztéseket, akkor ahhoz komoly jogászi munkát is el kell végezni. Vagy a már megkötött ppp-szerződéseket kell felmondani és újratárgyalni - ez később hasonló kártérítési procedúrákat eredményezhet, mint a ferihegyi utasterminál szerződésének visszamondása -, vagy Brüsszellel kell egyeztetnie a támogatások átütemezéséről.

Több száz fejlesztés állhat le

Ennek kimenetelét ugyan nehéz megjósolni, az viszont biztos, hogy ha komolyan le akarják állítani a nagyberuházásokat, az több száz fejlesztést érinthet. Egyfelől az autópálya-törvény tavaly júniusi módosítása [1] csaknem ezer kilométernyi új gyorsforgalmi út építését irányozta elő, részben az uniós fejlesztési programok részeként, részint új ppp-beruházásokban.

Másfelől az európai uniós források terhére a kormány tavaly augusztus óta több lépcsőben eddig már csaknem négyszáz úgynevezett kiemelt, a kormány által stratégiai fontosságúnak minősített projekt elindításáról döntött (ezek egy része 50 millió eurónál nagyobb értékű, brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyberuházás). Ezek nagy részét 2010-2012 között tervezik befejezni, bár vannak 2009-es és 2013-as határidők is.
Konkrét tervek

Mivel maga Orbán is az autópálya-beruházásokat nevesítette a metróépítés mellett, nézzük, hol állhat le az aszfaltozás 2010-ben. A legnagyobb problémát minden bizonnyal az M0-s déli szektorának régóta esedékes szélesítésének leállítása jelenti majd. Ez a beruházás a legjobb esetben is csak jövőre kezdődik - még a közbeszerzési eljárása sem indult meg -, és a fejlesztési ügynökség honlapján olvasható táblázat szerint 2011-ben fog véget érni. Mivel a tervezett összköltsége 79,49 milliárd forint, beleilleszkedhet a "költségvetést megbillentő" kategóriába.
Nem lesz kész a 4-es metró

Nehéz megmondani, hogy 2010 nyarára, mennyi fog elkészülni a 4-es metróból, ezt ugyanis maga a metróberuházó BKV-cég, a DBR sem tudja megmondani. Az Index kérdésére mindenesetre azt válaszolták: "2010 év közepére hozzávetőleg 300 milliárd - azaz szinte a teljes első szakasz - lesz kifizetve és több, mint 90%-os készültségű lesz az első szakasz."

Kissé optimistának tűnik a válasz annak fényében, hogy az első szakasz (Kelenföldi pu-Keleti pu) átadásának határideje a metró a hivatalos honlapján sincs feltüntetve, legutóbb Demszky Gábor 2011 júniusára ígérte, hogy utazni is lehet majd rajta. Mint az a DBR válaszából is kiderül, az építkezés ütemterve sincs még véglegesítve, így egyelőre csupán becsülni lehet, hol majd tart az építkezés 2010 közepén. A pesszimista jóslatok szerint a Fővám téri állomás miatt fél, egy évet fog csúszni az építkezés, vagyis 2010 nyarán még nagyban tart majd az építkezés, azaz a pesti állomások helyszínei ugyanúgy le lesznek zárva, mint most.
Napi 24 órában dolgoznak

Függetlenül azonban a végső határidőről, a metróberuházás szerződéseinek nagy részét (kb. 300 milliárd forint értékben) már megkötötték, így az építkezés felfüggesztésének, leállításának lehetőségét elsősorban az fogja meghatározni, van-e jogi lehetősége a DBR-nek lassítania a projekten úgy, hogy a költségek ne szaladjanak el a kivitelezők követelései miatt. Az alagútépítés például azért sem csúszhat, mert a plusz napokért napi 50 millió forintnak megfelelő eurót követelhet a kivitelező BAMCO konzorcium.

Még inkább beletartozhat ebbe a szintén 2011-ben átadni tervezett M43-as, hiszen annak becsült költsége százmillió híján 112 milliárd forint. Úgy, hogy ebben az összegben csak a Szeged (5-ös főút) és Makó közötti szakasz van benne, a Makó-országhatár közötti - amelyet legutóbb ppp-beruházásban terveztek megvalósítani - szakasz költségei a kiadásokat akár 200 milliárd közelébe vihetik.
A metrópénz nagy részét elköltik addig

Az állomásszerkezetek többsége több mint ötven, némelyik 80-90 százalékos, míg az alagút közel 40 százalékos készültségű 2010 nyarán - válaszolta az Index kérdésére a DBR. A beruházó cég válasza szerint "az ütemtervek összehangolása most van folyamatban", ami lényegében azt jelenti, hogy a beruházásnak még mindig nincsenek konkrét dátumai (ha lenne ütemterv, akkor fennállna a kötbérezés veszélye).

Ütemterv hiányában a DBR csak becslést tudott adni a költségvetésről. Eszerint "2010 év közepére hozzávetőleg 300 milliárd (azaz szinte a teljes első szakasz) lesz kifizetve". A DBR szerint több mint 90 százalékos készültségű lesz az első szakasz, ám az állomásszerkezet készültségi fokozata nem teljesen mérvadó, azt még belsőépítészeti és egyéb munkák követik.

A beruházást ismerő, neve elhallgatását kérő szakértő szerint korántsem lesz ilyen állapotban a metróépítés 2010-ben. "Szerintem a Fővám tér-probléma nagyjából akkortájt fog lezárulni és elkészül az állomás. Ha a fúrópajzsot át is viszik, a Keletit még nem fogja addigra elérni" - válaszolt kérdésünkre.

Több olyan kisebb, uniós támogatással megvalósítani tervezett 10-15 milliárdos összköltségvetésű gyorsútfejlesztési program is van, amelyet idén terveznek elkezdeni, és 2010-ben befejezni, így a leállítható beruházások közé tartoznak. Ilyen a leendő M9-es egy újabb, az 51-es és az 54-es főutat összekötő szakaszának a megépítése, a 86-os főút (leendő M86-os) Szombathely és Vát közötti szakasza, a 8-as főút (leendő M8-as) Márkó és Ajka, valamint Ajka és megyehatár közötti szakaszai, a 4-es főút (leendő M4-es) kisújszállási és szolnoki elkerülője.

Ugyancsak a 2010-ben még folyó beruházások között van a 4-es főút Szolnok és Püspökladány között 2x2 sávosra szélesítése, az M30-as és a 26-os főút között a miskolci északi elkerülő megépítése, valamint a 71-es főút (leendő M8-as) egy rövidebb szakasza. Az M2-est Budapest és Vác között szélesítenék 2010-től, és a dunaújvárosi híd átadásakor 2010-re ígérték azt is, hogy elkezdik a várost Kecskeméttel összekötő, a majdani M8-M4 részét képező gyorsút építését.
Távlatiak

Az uniós támogatásból elkezdődő gyorsútépítések mellett a következő években a már említett autópálya-törvény értelmében több, költségvetési pénzből megvalósuló, vagy ppp-s sztrádafejlesztés is elindulna a következő években. Várhatóan jövőre kezdődik az M3-as Nyírhegyáza és Vásárosnamény közötti szakaszának építése, amelyet így akár le is állíthatnak 2010-ben. Akárcsak a Mátészalkáról a csengersimai határátkelőhöz vezető M49-esét, vagy a Vásárosnaményt Záhonnyal összekötő M300-asét.

Ugyancsak a 2010-ben még - pontosabban már, akkorra tervezik a kivitelezés kezdetét - épülő autópályák közé tartozik a Kecskemét és Békéscsaba közötti M44-es első, Tiszakürt és Kondoros közötti szakasza. A sztrádatörvényben szerepel még emellett - határidő megjelölése nélkül - az M4-es gyorsforgalmi út a most meglévő - Vecsést és Üllőt elkerülő - szakasztól egy szolnoki északi elkerülőn át Berettyóújfaluig, az M35 és az M4 összekötése Debrecen és Berettyóújfalu között, valamint annak továbbvezetése az országhatárig, az M86-as Szombathely és Csorna közötti szakasza, továbbá az M10-es gyorsút Budapest és Dorog között (ez utóbbi építésének elkezdését a még gazdasági és közlekedési tárca korábban 2010-re ígérte).
Épül az M0-ás az M3-as és a 2/A között

Az állami sztrádaépítő, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. honlapján az előkészítés alatt álló programok között szerepel az M0-s nyugati szektorának, a 10-es főút és az M1-es út közötti szakasznak a megépítése is, bár ennek a 2015-re tervezett szakasznak valószínűleg az építése sem kezdődik meg addig (a hivatalos tervekben 2010-es vagy 2011-es indítással számolnak).

Ugyanakkor a jelenlegi ütemezés szerint már be is fog fejeződni az esetleges kormányváltás idejére az M6/M60-as építése, mivel a Dunaújváros-Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszoknak 2010. március 31-re kell elkészülniük, valamint a fővárosi elkerülőt Gödöllővel összekötő M31-esé, amit 2010 májusában kell átadni. Az M6-os Bóly és horvát határ közötti megépítésének jelenleg nincs határideje, így nem lehet megmondani, hogy azt érintené-e a leállítás.
Nemcsak sztrádák épülnek

Noha Orbán a négyes metró mellett csak az autópálya-építéseket emlegette, több olyan nagyberuházás van az uniós projektek között, amely költségvetése meghaladja egy-egy olcsóbb útépítését, így akár azok felülvizsgálata is indokolt lehet. A közlekedési programokon belül maradva: kiütheti a biztosítékot egy kormányváltás után a Budapest-Lőkösháza vasútfejlesztési program 118,8 milliárd forintja, a Szolnok-Debrecen vasútvonal korszerűsítésének 216 milliárdja, a Budapest-Kelenföld-Székesfehérvár vonal átépítésének 117 milliárdja is. Ehhez képest a Budapest-Esztergom vonal 34 milliárdja már aprópénznek számít.
Második vágány épül Békéscsaba felé

De az olcsóbb sztrádaprogramoknál több pénzt visz el a városi tömegközlekedés fejlesztésének nagy része is. A budapesti négyes metró összeköltségvetése a legutóbbi fejlesztési ügynökségi adatok szerint 288,7 milliárd forint - a metróépítésről részletesen a keretesben -, de 44 milliárdot vinne el a fővárosi 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, 37 milliárdot a miskolci, 30-at a szegedi, 17,5 milliárdot a debreceni villamosprogram is. Mivel ezen programok mindegyike 50 millió eurónál többe kerül, brüsszeli döntés után indíthatók, ezért biztosan nem fognak befejeződni 2010-re.
Bazilika, múzeum, gyógyfürdő

A közlekedésfejlesztés mellett európai uniós támogatással több tucat olyan nagyberuházás indul még el kiemelt projektként, amely költségvetése tízmilliárdos nagyságrendű, így szintén kitüntetett figyelemre tarthat számot 2010-ben. Ilyen a Zeneakadémia évek óta húzódó, többször elhatározott, majd mindig elhalasztott korszerűsítése, amely tízmilliárdos beruházás lesz, valamint a budavári palota fejlesztése, amelynek teljes költségvetése elérheti a 23 milliárd forintot.
A budavári palota fejlesztése elérheti a 23 milliárd forintot

A nagyobb értékű kiemelt projektek között szerepel még a Szépművészeti Múzeum térszint alatti bővítése, ott egy látogató- és turisztikai központ létrehozása, a hajdúszoboszlói gyógyhely fejlesztése a város egészségturisztikai kínálatának szélesítésével, egy szegedi víziparadicsom létesítése, továbbá az esztergomi bazilika pincerendszerének megóvása és idegenforgalmi hasznosítása, vagy a monostori erőd kulturális és turisztikai központtá alakítása. A büki gyógyfürdő fejlesztése vagy a záhonyi logisztikai projekt szintén fennakadhat a 2010-es szűrőn.


http://index.hu/gazdasag/magyar/stp080526/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: állomásszerkezet, finanszíroznának, berettyóújfaluig, beleilleszkedhet, vasútfejlesztési, hajdúszoboszlói, tömegközlekedés, gyorsútépítések, költségvetésből, belsőépítészeti, költségvetésről, villamosprogram, felülvizsgálata, finanszírozását, korrupciógyanús, korszerűsítése, metróépítésről, összehangolása, vásárosnaményt, szerződéseinek, metróberuházás, kormányváltást, kifizetéseinek, fejlesztéseket, befagyasztását, határátkelőhöz, kijelentésének, továbbvezetése, fejlesztésének, székesfehérvár, idegenforgalmi, beruházásokban, berettyóújfalu, víziparadicsom, szélesítésével, szélesítésének, 2010-es kormányváltás, közlekedési programok, 4-es metró, fővárosi körgyűrű, nyugat-dunántúli gyorsutak, korrupciógyanús ügyleteket, zárt szemináriumon, költségvetést megbillentő, költségvetésből finanszíroznának, deficitlefaragási célok, jelentős fejlesztéseket, magántőke bevonásával, másik –, részben európai, kormányváltást követően, ferihegyi utasterminál, Orbán Viktor, Demszky Gábor, M2-est Budapest, M3-as Nyírhegyáza, Vásárosnaményt Záhonnyal, M86-as Szombathely, Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő, M6-os Bóly, Noha Orbán, Szépművészeti Múzeum,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Paul David Tripp Április 25  S a dalok tanulsága  Facebookon kaptam  Viharban csak az a fa marad ál...  A Mester kezének érintése  Facebookon kaptam  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Facebookon kaptam  Életművészet  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Őrangyalod, ha vigyáz rád...  Tehetségtelen gyerek nincs.  Volt egy...  Nagyon furcsa szeretni valakit...  S a dalok tanulsága  Lábad nyomát megőrzi a föld.  Nagyon furcsa szeretni valakit...  Föld napja április 22  Facebookon kaptam  Pocsai Piroska - NE SIESS!  Idézetek a barátságról  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Ha így haladunk...  képre írva  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Kamarás Klára : Leszünk-e...?  Alvó cica  Föld napja április 22  Naplemente  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Mindenünk, amink van, amit sze...  Szép estét  Bella István: Zsoltár  Facebookon kaptam Gizike bar...  Facebookon kaptam  Önmagaddal nem lehetsz elégede...  Esti kép  Ma  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Őrangyalod, ha vigyáz rád...  Facebookon kaptam  Ahogy emelkedik a rezgés...  A föld szépségéért  Facebookon kaptam  Ha így haladunk...  A könnyek összegyűjtése  A legnagyobb hiánycikk manapsá...  Facebookon kaptam  Gondolatok az életről és szere...  Bizonyos kulturális szint nélk...  S a dalok tanulsága  Föld napja április 22  A Föld napja  Facebookon kaptam  Gábor Dénes gondolata  Facebookon kaptam  Esti kép  Facebookon kaptam  Bizonyos kulturális szint nélk...  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam  Az idő elsodorja létezésünk  Fodor Ákos költő,  Szép estét kedves látogatóimna...  A könnyek összegyűjtése  Facebookon kaptam  Szent György napi hiedelmek, s...  Őrangyalod, ha vigyáz rád...  Becsüld meg azt amid van,...  A fák lelke  Facebookon kaptam  Ma  Környezetvédelem  Jó éjszakát  Az idő elsodorja létezésünk  Facebookon kaptam  Paul David Tripp Április 26  Becsüld meg azt amid van,...  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam Krisztina b...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Nehezen engedem  Minden gyerek jó.  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  A lelki élet nem arról szól, ....  Föld napja április 22  Miért nem menti meg Jézus... 
Bejegyzés Címkék
2010-es kormányváltás, közlekedési programok, 4-es metró, fővárosi körgyűrű, nyugat-dunántúli gyorsutak, korrupciógyanús ügyleteket, zárt szemináriumon, költségvetést megbillentő, költségvetésből finanszíroznának, deficitlefaragási célok, jelentős fejlesztéseket, magántőke bevonásával, másik &#8211, részben európai, kormányváltást követően, ferihegyi utasterminál, támogatások átütemezéséről, viszont biztos, több száz, autópálya-törvény tavaly, uniós fejlesztési, európai uniós, kormány tavaly, kormány által, metróépítés mellett, aszfaltozás 2010-ben, legnagyobb problémát, legjobb esetben, közbeszerzési eljárása, fejlesztési ügynökség, tervezett összköltsége, 4-es metróból, metróberuházó BKV-cég, teljes első, első szakasz, válasz annak, hivatalos honlapján, építkezés ütemterve, építkezés 2010, pesszimista jóslatok, pesti állomások, végső határidőről, metróberuházás szerződéseinek, építkezés felfüggesztésének, fogja meghatározni, kivitelezők követelései, alagútépítés például, plusz napokért, kivitelező BAMCO, szintén 2011-ben, összegben csak, kiadásokat akár, metrópénz nagy, alagút közel, ütemtervek összehangolása, kötbérezés veszélye, állomásszerkezet készültségi, beruházást ismerő, metróépítés 2010-ben, leállítható beruházások, leendő M9-es, 54-es főutat, 86-os főút, 8-as főút, 4-es főút, 26-os főút, miskolci északi, 71-es főút, rövidebb szakasza, várost Kecskeméttel, majdani M8-M4, uniós támogatásból, következő években, csengersimai határátkelőhöz, kivitelezés kezdetét, sztrádatörvényben szerepel, most meglévő, szolnoki északi, állami sztrádaépítő, előkészítés alatt, 10-es főút, 2015-re tervezett, hivatalos tervekben, jelenlegi ütemezés, esetleges kormányváltás, fővárosi elkerülőt, négyes metró, uniós projektek, közlekedési programokon, kormányváltás után, városi tömegközlekedés, budapesti négyes, legutóbbi fejlesztési, metróépítésről részletesen, keretesben &#8211, fővárosi 1-es, debreceni villamosprogram, budavári palota, nagyobb értékű, hajdúszoboszlói gyógyhely, szegedi víziparadicsom, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4939
  • e Hét: 19169
  • e Hónap: 30280
  • e Év: 183776
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.