|
2008-05-30 08:02:57, péntek
|
|
|
Mit állíthatna le Orbán Viktor?
* Index - ugyelet@mail.index..hu
| 2008. május 29., csütörtök 16:25
Ha Orbán Viktor kijelentésének megfelelően minden állami nagyberuházás finanszírozását befagyasztják, egy 2010-es kormányváltás után több száz fejlesztés állhat le. Ha csak a közlekedési programok kapnak stoptáblát, akkor is leállhat a 4-es metró mellett a fővárosi körgyűrű szélesítése, a makói, a nyugat-dunántúli gyorsutak építése, de Budapesten kívül több vidéki város, köztük Debrecen villamosfejlesztési programja is. A Fidesz és Orbán azóta többször is árnyalta eredeti kijelentését, leginkább úgy, hogy csak a korrupciógyanús ügyleteket vizsgálnák felül, illetve állítanák le. Mi azért összeszedtük, amit lehetett, csak mintegy étlapként: ha valaki valamit valamikor le akar állítani, akkor innen nyugodtan szemezgethet.
,,Sokaknak sok minden fog fájni" - mondta Orbán Viktor néhány hete, amikor egy zárt szemináriumon arról beszélt, hogy kormányra kerülése esetén, 2010-ben le fogja állítani a költségvetést megbillentő nagy állami beruházásokat. Ezek között konkrétan említette a 4-es metró és az autópálya-építések kifizetéseinek befagyasztását.
Jelenleg egyetlen olyan nagy állami beruházás sem zajlik, amelyet kizárólag a költségvetésből finanszíroznának; ez a deficitlefaragási célok ismeretében nem meglepő. A jelentős fejlesztéseket két csoportra bonthatjuk, az egyik a magántőke bevonásával zajló, úgynevezett ppp-beruházások csoportja, míg a másik - nagyobb - szeletet a részben európai uniós forrásokból megvalósuló programok jelentik.
Ez azt jelenti, hogy ha egy kormányváltást követően az új kabinet le akarja állítani a fejlesztéseket, akkor ahhoz komoly jogászi munkát is el kell végezni. Vagy a már megkötött ppp-szerződéseket kell felmondani és újratárgyalni - ez később hasonló kártérítési procedúrákat eredményezhet, mint a ferihegyi utasterminál szerződésének visszamondása -, vagy Brüsszellel kell egyeztetnie a támogatások átütemezéséről.
Több száz fejlesztés állhat le
Ennek kimenetelét ugyan nehéz megjósolni, az viszont biztos, hogy ha komolyan le akarják állítani a nagyberuházásokat, az több száz fejlesztést érinthet. Egyfelől az autópálya-törvény tavaly júniusi módosítása [1] csaknem ezer kilométernyi új gyorsforgalmi út építését irányozta elő, részben az uniós fejlesztési programok részeként, részint új ppp-beruházásokban.
Másfelől az európai uniós források terhére a kormány tavaly augusztus óta több lépcsőben eddig már csaknem négyszáz úgynevezett kiemelt, a kormány által stratégiai fontosságúnak minősített projekt elindításáról döntött (ezek egy része 50 millió eurónál nagyobb értékű, brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyberuházás). Ezek nagy részét 2010-2012 között tervezik befejezni, bár vannak 2009-es és 2013-as határidők is.
Konkrét tervek
Mivel maga Orbán is az autópálya-beruházásokat nevesítette a metróépítés mellett, nézzük, hol állhat le az aszfaltozás 2010-ben. A legnagyobb problémát minden bizonnyal az M0-s déli szektorának régóta esedékes szélesítésének leállítása jelenti majd. Ez a beruházás a legjobb esetben is csak jövőre kezdődik - még a közbeszerzési eljárása sem indult meg -, és a fejlesztési ügynökség honlapján olvasható táblázat szerint 2011-ben fog véget érni. Mivel a tervezett összköltsége 79,49 milliárd forint, beleilleszkedhet a "költségvetést megbillentő" kategóriába.
Nem lesz kész a 4-es metró
Nehéz megmondani, hogy 2010 nyarára, mennyi fog elkészülni a 4-es metróból, ezt ugyanis maga a metróberuházó BKV-cég, a DBR sem tudja megmondani. Az Index kérdésére mindenesetre azt válaszolták: "2010 év közepére hozzávetőleg 300 milliárd - azaz szinte a teljes első szakasz - lesz kifizetve és több, mint 90%-os készültségű lesz az első szakasz."
Kissé optimistának tűnik a válasz annak fényében, hogy az első szakasz (Kelenföldi pu-Keleti pu) átadásának határideje a metró a hivatalos honlapján sincs feltüntetve, legutóbb Demszky Gábor 2011 júniusára ígérte, hogy utazni is lehet majd rajta. Mint az a DBR válaszából is kiderül, az építkezés ütemterve sincs még véglegesítve, így egyelőre csupán becsülni lehet, hol majd tart az építkezés 2010 közepén. A pesszimista jóslatok szerint a Fővám téri állomás miatt fél, egy évet fog csúszni az építkezés, vagyis 2010 nyarán még nagyban tart majd az építkezés, azaz a pesti állomások helyszínei ugyanúgy le lesznek zárva, mint most.
Napi 24 órában dolgoznak
Függetlenül azonban a végső határidőről, a metróberuházás szerződéseinek nagy részét (kb. 300 milliárd forint értékben) már megkötötték, így az építkezés felfüggesztésének, leállításának lehetőségét elsősorban az fogja meghatározni, van-e jogi lehetősége a DBR-nek lassítania a projekten úgy, hogy a költségek ne szaladjanak el a kivitelezők követelései miatt. Az alagútépítés például azért sem csúszhat, mert a plusz napokért napi 50 millió forintnak megfelelő eurót követelhet a kivitelező BAMCO konzorcium.
Még inkább beletartozhat ebbe a szintén 2011-ben átadni tervezett M43-as, hiszen annak becsült költsége százmillió híján 112 milliárd forint. Úgy, hogy ebben az összegben csak a Szeged (5-ös főút) és Makó közötti szakasz van benne, a Makó-országhatár közötti - amelyet legutóbb ppp-beruházásban terveztek megvalósítani - szakasz költségei a kiadásokat akár 200 milliárd közelébe vihetik.
A metrópénz nagy részét elköltik addig
Az állomásszerkezetek többsége több mint ötven, némelyik 80-90 százalékos, míg az alagút közel 40 százalékos készültségű 2010 nyarán - válaszolta az Index kérdésére a DBR. A beruházó cég válasza szerint "az ütemtervek összehangolása most van folyamatban", ami lényegében azt jelenti, hogy a beruházásnak még mindig nincsenek konkrét dátumai (ha lenne ütemterv, akkor fennállna a kötbérezés veszélye).
Ütemterv hiányában a DBR csak becslést tudott adni a költségvetésről. Eszerint "2010 év közepére hozzávetőleg 300 milliárd (azaz szinte a teljes első szakasz) lesz kifizetve". A DBR szerint több mint 90 százalékos készültségű lesz az első szakasz, ám az állomásszerkezet készültségi fokozata nem teljesen mérvadó, azt még belsőépítészeti és egyéb munkák követik.
A beruházást ismerő, neve elhallgatását kérő szakértő szerint korántsem lesz ilyen állapotban a metróépítés 2010-ben. "Szerintem a Fővám tér-probléma nagyjából akkortájt fog lezárulni és elkészül az állomás. Ha a fúrópajzsot át is viszik, a Keletit még nem fogja addigra elérni" - válaszolt kérdésünkre.
Több olyan kisebb, uniós támogatással megvalósítani tervezett 10-15 milliárdos összköltségvetésű gyorsútfejlesztési program is van, amelyet idén terveznek elkezdeni, és 2010-ben befejezni, így a leállítható beruházások közé tartoznak. Ilyen a leendő M9-es egy újabb, az 51-es és az 54-es főutat összekötő szakaszának a megépítése, a 86-os főút (leendő M86-os) Szombathely és Vát közötti szakasza, a 8-as főút (leendő M8-as) Márkó és Ajka, valamint Ajka és megyehatár közötti szakaszai, a 4-es főút (leendő M4-es) kisújszállási és szolnoki elkerülője.
Ugyancsak a 2010-ben még folyó beruházások között van a 4-es főút Szolnok és Püspökladány között 2x2 sávosra szélesítése, az M30-as és a 26-os főút között a miskolci északi elkerülő megépítése, valamint a 71-es főút (leendő M8-as) egy rövidebb szakasza. Az M2-est Budapest és Vác között szélesítenék 2010-től, és a dunaújvárosi híd átadásakor 2010-re ígérték azt is, hogy elkezdik a várost Kecskeméttel összekötő, a majdani M8-M4 részét képező gyorsút építését.
Távlatiak
Az uniós támogatásból elkezdődő gyorsútépítések mellett a következő években a már említett autópálya-törvény értelmében több, költségvetési pénzből megvalósuló, vagy ppp-s sztrádafejlesztés is elindulna a következő években. Várhatóan jövőre kezdődik az M3-as Nyírhegyáza és Vásárosnamény közötti szakaszának építése, amelyet így akár le is állíthatnak 2010-ben. Akárcsak a Mátészalkáról a csengersimai határátkelőhöz vezető M49-esét, vagy a Vásárosnaményt Záhonnyal összekötő M300-asét.
Ugyancsak a 2010-ben még - pontosabban már, akkorra tervezik a kivitelezés kezdetét - épülő autópályák közé tartozik a Kecskemét és Békéscsaba közötti M44-es első, Tiszakürt és Kondoros közötti szakasza. A sztrádatörvényben szerepel még emellett - határidő megjelölése nélkül - az M4-es gyorsforgalmi út a most meglévő - Vecsést és Üllőt elkerülő - szakasztól egy szolnoki északi elkerülőn át Berettyóújfaluig, az M35 és az M4 összekötése Debrecen és Berettyóújfalu között, valamint annak továbbvezetése az országhatárig, az M86-as Szombathely és Csorna közötti szakasza, továbbá az M10-es gyorsút Budapest és Dorog között (ez utóbbi építésének elkezdését a még gazdasági és közlekedési tárca korábban 2010-re ígérte).
Épül az M0-ás az M3-as és a 2/A között
Az állami sztrádaépítő, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. honlapján az előkészítés alatt álló programok között szerepel az M0-s nyugati szektorának, a 10-es főút és az M1-es út közötti szakasznak a megépítése is, bár ennek a 2015-re tervezett szakasznak valószínűleg az építése sem kezdődik meg addig (a hivatalos tervekben 2010-es vagy 2011-es indítással számolnak).
Ugyanakkor a jelenlegi ütemezés szerint már be is fog fejeződni az esetleges kormányváltás idejére az M6/M60-as építése, mivel a Dunaújváros-Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszoknak 2010. március 31-re kell elkészülniük, valamint a fővárosi elkerülőt Gödöllővel összekötő M31-esé, amit 2010 májusában kell átadni. Az M6-os Bóly és horvát határ közötti megépítésének jelenleg nincs határideje, így nem lehet megmondani, hogy azt érintené-e a leállítás.
Nemcsak sztrádák épülnek
Noha Orbán a négyes metró mellett csak az autópálya-építéseket emlegette, több olyan nagyberuházás van az uniós projektek között, amely költségvetése meghaladja egy-egy olcsóbb útépítését, így akár azok felülvizsgálata is indokolt lehet. A közlekedési programokon belül maradva: kiütheti a biztosítékot egy kormányváltás után a Budapest-Lőkösháza vasútfejlesztési program 118,8 milliárd forintja, a Szolnok-Debrecen vasútvonal korszerűsítésének 216 milliárdja, a Budapest-Kelenföld-Székesfehérvár vonal átépítésének 117 milliárdja is. Ehhez képest a Budapest-Esztergom vonal 34 milliárdja már aprópénznek számít.
Második vágány épül Békéscsaba felé
De az olcsóbb sztrádaprogramoknál több pénzt visz el a városi tömegközlekedés fejlesztésének nagy része is. A budapesti négyes metró összeköltségvetése a legutóbbi fejlesztési ügynökségi adatok szerint 288,7 milliárd forint - a metróépítésről részletesen a keretesben -, de 44 milliárdot vinne el a fővárosi 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, 37 milliárdot a miskolci, 30-at a szegedi, 17,5 milliárdot a debreceni villamosprogram is. Mivel ezen programok mindegyike 50 millió eurónál többe kerül, brüsszeli döntés után indíthatók, ezért biztosan nem fognak befejeződni 2010-re.
Bazilika, múzeum, gyógyfürdő
A közlekedésfejlesztés mellett európai uniós támogatással több tucat olyan nagyberuházás indul még el kiemelt projektként, amely költségvetése tízmilliárdos nagyságrendű, így szintén kitüntetett figyelemre tarthat számot 2010-ben. Ilyen a Zeneakadémia évek óta húzódó, többször elhatározott, majd mindig elhalasztott korszerűsítése, amely tízmilliárdos beruházás lesz, valamint a budavári palota fejlesztése, amelynek teljes költségvetése elérheti a 23 milliárd forintot.
A budavári palota fejlesztése elérheti a 23 milliárd forintot
A nagyobb értékű kiemelt projektek között szerepel még a Szépművészeti Múzeum térszint alatti bővítése, ott egy látogató- és turisztikai központ létrehozása, a hajdúszoboszlói gyógyhely fejlesztése a város egészségturisztikai kínálatának szélesítésével, egy szegedi víziparadicsom létesítése, továbbá az esztergomi bazilika pincerendszerének megóvása és idegenforgalmi hasznosítása, vagy a monostori erőd kulturális és turisztikai központtá alakítása. A büki gyógyfürdő fejlesztése vagy a záhonyi logisztikai projekt szintén fennakadhat a 2010-es szűrőn.
http://index.hu/gazdasag/magyar/stp080526/ |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: állomásszerkezet, finanszíroznának, berettyóújfaluig, beleilleszkedhet, vasútfejlesztési, hajdúszoboszlói, tömegközlekedés, gyorsútépítések, költségvetésből, belsőépítészeti, költségvetésről, villamosprogram, felülvizsgálata, finanszírozását, korrupciógyanús, korszerűsítése, metróépítésről, összehangolása, vásárosnaményt, szerződéseinek, metróberuházás, kormányváltást, kifizetéseinek, fejlesztéseket, befagyasztását, határátkelőhöz, kijelentésének, továbbvezetése, fejlesztésének, székesfehérvár, idegenforgalmi, beruházásokban, berettyóújfalu, víziparadicsom, szélesítésével, szélesítésének, 2010-es kormányváltás, közlekedési programok, 4-es metró, fővárosi körgyűrű, nyugat-dunántúli gyorsutak, korrupciógyanús ügyleteket, zárt szemináriumon, költségvetést megbillentő, költségvetésből finanszíroznának, deficitlefaragási célok, jelentős fejlesztéseket, magántőke bevonásával, másik –, részben európai, kormányváltást követően, ferihegyi utasterminál, Orbán Viktor, Demszky Gábor, M2-est Budapest, M3-as Nyírhegyáza, Vásárosnaményt Záhonnyal, M86-as Szombathely, Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő, M6-os Bóly, Noha Orbán, Szépművészeti Múzeum,
|
|
|
|
Paul David Tripp Április 25 S a dalok tanulsága Facebookon kaptam Viharban csak az a fa marad ál... A Mester kezének érintése Facebookon kaptam Önmagaddal nem lehetsz elégede... Facebookon kaptam Életművészet Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Őrangyalod, ha vigyáz rád... Tehetségtelen gyerek nincs. Volt egy... Nagyon furcsa szeretni valakit... S a dalok tanulsága Lábad nyomát megőrzi a föld. Nagyon furcsa szeretni valakit... Föld napja április 22 Facebookon kaptam Pocsai Piroska - NE SIESS! Idézetek a barátságról Facebookon kaptam Facebookon kaptam Ha így haladunk... képre írva Facebookon kaptam Facebookon kaptam Kamarás Klára : Leszünk-e...? Alvó cica Föld napja április 22 Naplemente Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mindenünk, amink van, amit sze... Szép estét Bella István: Zsoltár Facebookon kaptam Gizike bar... Facebookon kaptam Önmagaddal nem lehetsz elégede... Esti kép Ma Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Őrangyalod, ha vigyáz rád... Facebookon kaptam Ahogy emelkedik a rezgés... A föld szépségéért Facebookon kaptam Ha így haladunk... A könnyek összegyűjtése A legnagyobb hiánycikk manapsá... Facebookon kaptam Gondolatok az életről és szere... Bizonyos kulturális szint nélk... S a dalok tanulsága Föld napja április 22 A Föld napja Facebookon kaptam Gábor Dénes gondolata Facebookon kaptam Esti kép Facebookon kaptam Bizonyos kulturális szint nélk... Facebookon kaptam Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Az idő elsodorja létezésünk Fodor Ákos költő, Szép estét kedves látogatóimna... A könnyek összegyűjtése Facebookon kaptam Szent György napi hiedelmek, s... Őrangyalod, ha vigyáz rád... Becsüld meg azt amid van,... A fák lelke Facebookon kaptam Ma Környezetvédelem Jó éjszakát Az idő elsodorja létezésünk Facebookon kaptam Paul David Tripp Április 26 Becsüld meg azt amid van,... Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Krisztina b... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Nehezen engedem Minden gyerek jó. Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától A lelki élet nem arról szól, .... Föld napja április 22 Miért nem menti meg Jézus...
|
|
|
|
2010-es kormányváltás, közlekedési programok, 4-es metró, fővárosi körgyűrű, nyugat-dunántúli gyorsutak, korrupciógyanús ügyleteket, zárt szemináriumon, költségvetést megbillentő, költségvetésből finanszíroznának, deficitlefaragási célok, jelentős fejlesztéseket, magántőke bevonásával, másik –, részben európai, kormányváltást követően, ferihegyi utasterminál, támogatások átütemezéséről, viszont biztos, több száz, autópálya-törvény tavaly, uniós fejlesztési, európai uniós, kormány tavaly, kormány által, metróépítés mellett, aszfaltozás 2010-ben, legnagyobb problémát, legjobb esetben, közbeszerzési eljárása, fejlesztési ügynökség, tervezett összköltsége, 4-es metróból, metróberuházó BKV-cég, teljes első, első szakasz, válasz annak, hivatalos honlapján, építkezés ütemterve, építkezés 2010, pesszimista jóslatok, pesti állomások, végső határidőről, metróberuházás szerződéseinek, építkezés felfüggesztésének, fogja meghatározni, kivitelezők követelései, alagútépítés például, plusz napokért, kivitelező BAMCO, szintén 2011-ben, összegben csak, kiadásokat akár, metrópénz nagy, alagút közel, ütemtervek összehangolása, kötbérezés veszélye, állomásszerkezet készültségi, beruházást ismerő, metróépítés 2010-ben, leállítható beruházások, leendő M9-es, 54-es főutat, 86-os főút, 8-as főút, 4-es főút, 26-os főút, miskolci északi, 71-es főút, rövidebb szakasza, várost Kecskeméttel, majdani M8-M4, uniós támogatásból, következő években, csengersimai határátkelőhöz, kivitelezés kezdetét, sztrádatörvényben szerepel, most meglévő, szolnoki északi, állami sztrádaépítő, előkészítés alatt, 10-es főút, 2015-re tervezett, hivatalos tervekben, jelenlegi ütemezés, esetleges kormányváltás, fővárosi elkerülőt, négyes metró, uniós projektek, közlekedési programokon, kormányváltás után, városi tömegközlekedés, budapesti négyes, legutóbbi fejlesztési, metróépítésről részletesen, keretesben –, fővárosi 1-es, debreceni villamosprogram, budavári palota, nagyobb értékű, hajdúszoboszlói gyógyhely, szegedi víziparadicsom, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 4939
- e Hét: 19169
- e Hónap: 30280
- e Év: 183776
|
|
|